Medewerkers in de zorg hebben gekozen voor hun vak omdat hun hart daar ligt: zorgen voor mensen. Ze hebben van nature geen interesse voor alles wat met techniek of IT te maken heeft. IT zien ze eerder als een rem dan een hulpmiddel. Zij zijn erop gefocust mensen te helpen. Als IT’er weet je dat IT hen kan helpen in hun zorgtaken. Als je alleen maar die kloof zou kunnen overbruggen en hen kan bereiken, maar ze hebben het te druk, proberen een applicatie één keer en geven het op om een reden die jij niet weet omdat ze geen feedback geven.
Kortom, zorgmedewerkers en IT begrijpen elkaar niet. In deze blog gaan we in op die kloof. Waarom is die juist in de zorgsector zo groot? En hoe raak je wel met elkaar in gesprek om mooie dingen te maken? In onze volgende blogs gaan we in op cases die wij in de praktijk tegenkwamen en hoe we zorgmedewerkers wel aan boord kregen. En we geven je een 3-stappenplan hoe je samen een fijne werkplek inricht voor jouw collega’s.
Waarin IT en zorgmedewerkers verschillen
Laten we eerst eens kijken waarom IT en zorg niet matchen. Als we begrijpen waar de verschillen zitten, hebben we meer begrip en kunnen we werken aan de oplossing.
Ander perspectief
De belangrijkste reden voor de kloof noemden we al in de introductie: zorgmedewerkers willen zorgen. Naast het bed staan, niet achter het scherm zitten. Als IT’er weet je dat IT hen kan helpen om beter te zorgen maar dan moeten je collega’s er wel even tijd in investeren. En daar zit het volgende verschil.
Tijdbesteding
Zorgmedewerkers komen structureel tijd te kort. Ze hebben altijd het gevoel dat ze meer tijd aan patiënten moeten besteden. Uiteindelijk bespaart IT ze tijd. Dat is gebleken in de praktijk. Kijk maar naar technologische toepassingen in de zorg, zoals scans, vitaliteits-apps en consults op afstand. Allemaal technologie die tijd bespaart, de zorgtaken verlichten en de kwaliteit van de zorg verbeteren. Toch voelt de tijd die zorgmedewerkers daarvoor eerst moeten investeren als ‘verloren’ tijd. Mede door de volgende reden.
Digitale vaardigheid en interesse
De gemiddelde zorgmedewerker is niet digitaal vaardig. Juist door hun grote liefde voor medemensen hebben ze minder interesse in technologie. Als je dan tijd moet investeren om iets nieuws te leren waar je eigenlijk geen interesse in hebt, dan voelt dat als heel veel tijd. Stel je voor dat jij patiënten zou moeten verzorgen. Dan duurt een dag waarschijnlijk ook ineens een stuk langer.
Ontwikkelingen in de zorg
Er zijn veel ontwikkelingen gaande in de zorg. Met de toenemende vergrijzing is er meer zorg nodig en daarom moeten we als land innoveren. Zorgmedewerkers krijgen te maken met veel vernieuwingen. Nieuwe apparaten, nieuwe methodieken, et cetera. Dan is het moeilijk als IT om aandacht te krijgen voor jouw applicatie of nieuwe IT-omgeving.
Diversiteit tussen medewerkers
Daarnaast bestaan er heel veel verschillende zorgmedewerkers: verpleegkundigen, artsen, specialisten, bejaardenverzorgers, begeleiders voor mensen met een handicap, enzovoort. Iedere zorgmedewerker heeft andere ondersteuning nodig in zijn/haar werk en heeft een ander kennisniveau. Er bestaat dus niet één gegarandeerd succesvolle methode om iedereen enthousiast te krijgen voor IT.
Waarom IT wel moet, juist in de zorg!
Ondanks deze verschillen is het essentieel dat de zorgsector meer en slimmer gebruik gaat maken van IT. De vergrijzing neemt toe en daarmee de zorgvraag. Van de 302 miljard aan overheidsuitgaven, gaat 27% (82,2 miljard) op aan zorg. Dat zal alleen maar toenemen. We moeten het dus efficiënter gaan doen, willen we zorg voor iedereen toegankelijk houden. En om de werkdruk te verlagen, zodat de zorgmedewerker plezier blijft houden in zijn werk.
IT kan daarbij helpen door slim de aangeboden middelen in te zetten. Jouw taak als IT’er is dus cruciaal voor de zorgverlening van Nederland. De vraag is alleen hoe raak je de juiste snaar en bereik je je collega’s om hen te overtuigen dat IT hen helpt? Daar gaan we in onze volgende blog dieper op in.
Bewijzen uit de praktijk dat het kan
Door onze ervaring in de praktijk weten we hoe lastig het is om zorgmedewerkers te overtuigen van de voordelen van IT en hen hiermee te laten werken. Toch hebben we bewezen dat het kan. Dat zorgmedewerkers graag willen meewerken als ze de meerwaarde inzien. De klantcases van zorgaanbieder Pameijer en Vilans laten zien hoe we dat hebben aangepakt. Hierin lees je onder andere hoe het e-mailverkeer bij Vilans met 55% afnam, doordat men onderling efficiënter ging communiceren. Misschien biedt het lezen van deze klantcases jou ook inspiratie voor jullie organisatie?
Wil je naar aanleiding van deze blog of de klantcases eens met ons sparren? Neem dan gerust contact met ons op om te horen hoe onze aanpak anders is dan die van andere IT-leveranciers.