Als consultant maak ik vaak genoeg mee dat projecten vanuit een geïsoleerde afdeling aangevlogen worden. Bijvoorbeeld een groot IT-project dat wordt aangestuurd vanuit IT. Vaak raken deze projecten echter ook andere afdelingen, zonder dat we hiermee samenwerken. De werknemer wordt daardoor geconfronteerd met verschillende prikkels afkomstig van verschillende plekken uit de organisatie. Dat is verwarrend en werkt contra-productief. Hoever zijn wij in Nederland al gevorderd om buiten de eigen silo te denken en samen te werken met als doel één waardevolle employee experience?
Blij dat ik was toen ik tijdens het Employee Experience Event op 9 november 2023 verschillende sprekers dezelfde gedachten hoorde uitten, namelijk dat employee experience een en dezelfde beleving is voor de medewerker en dat je moet samenwerken om een consistente ervaring te creëren.
Bruggenbouwers
Volgens Heleen Mes, employee experience-deskundige, is de kans op een goede, holistische medewerkerservaring het grootst als HR, communicatie, facilitair en IT met elkaar samenwerken op dit onderwerp. Wat betreft Heleen Mes is er een bruggenbouwer nodig, die de samenwerking tussen deze afdelingen faciliteert.
Bij Eneco doen ze dat bijvoorbeeld door interne influencers in te zetten. Niet van die influencers die op TikTok de make-up of sneakers van hun sponsors aanprijzen, maar betrokken medewerkers uit alle verschillende lagen en afdelingen binnen de organisatie. Medewerkers die het vermogen hebben om hun collega’s te inspireren en te informeren. Deze informele leiders fungeren als bruggenbouwers en kunnen zelfs meer invloed hebben dan de CEO. Zij bouwen feitelijk van onderaf door de hele organisatie aan een goede employee experience.
Employee journeys als opstap naar een goede employee experience
Veel organisaties kampen momenteel met uitdagingen die een krappe arbeidsmarkt en de intrede van hybride werken met zich meebrengen. Deze uitdagingen vragen om excellente employee journeys uit alle organisatieonderdelen. Bij Rabobank was de employee experience ten onrechte geheel geïsoleerd in de HR-silo, vertelde Abe Boersma op het Employee Experience Event. Rabobank vormde daarom multidisciplinaire teams die gezamenlijk employee journeys ontwierpen. Al deze collectief ontworpen employee journeys vormden samen de employee experience. Daarmee ligt de verantwoordelijkheid niet meer alleen bij HR.
Employee experience bij verandertrajecten
Dan nog een andere insteek, die pleit voor meer samenwerking tussen verschillende afdelingen. Volgens een rapport van McKinsey mislukt 70% van de veranderprojecten. Waar wij bij Mixit op hameren, is dat wanneer succes van veranderingen of innovaties afhangt van medewerkers (bijvoorbeeld wanneer ander gedrag van ze wordt verwacht), je hen centraal móet zetten bij alles wat je doet.
Dit leidt tot positieve bedrijfsresultaten, waaronder een sterk verbeterde employee experience. Het is daarbij belangrijk dat je de verandering bedrijfsbreed aanvliegt, en niet vanuit één geïsoleerde afdeling. Immers, vrijwel alle grote veranderingen hebben raakvlakken met meer dan een afdeling.
Kijk door de ogen van de werknemer
De belangrijkste stap is om door de ogen van de werknemer te kijken. Waar je geneigd bent om vanuit oplossingen in je eigen silo te kijken, moet je je voorstellen wat er allemaal op het bordje komt van medewerkers, wat zij ervaren. Dan zul je je meteen realiseren dat employee experience iets van de hele organisatie is en afdelingen overstijgt. Zoek daarom actief de samenwerking op.