Een gezonde verandercultuur in De 30% Club

Arjan Nataraj, 25 oktober 2024

In de eerste aflevering van De 30% Club ging het over waarom slechts 30% van organisatieveranderingen succesvol is. In deze tweede aflevering gaan Jean Pierre en ik wat dieper in op de oorzaken van falen. Wat gaat er mis in die 70% van de gevallen waarin verandering niet het gewenste resultaat oplevert?

Ben je benieuwd naar het gesprek? Hier lees je een samenvatting. Of bekijk de video hieronder. Je vindt De 30% Club ook op je favoriete podcastplatform!

Waarom is 70% van de veranderingprojecten niet succesvol?

Als we het hebben over een verandercultuur, moeten we eerst begrijpen dat medewerkers vaak best tevreden zijn met hun eigen manier van werken. Dus als ze iets moeten veranderen, stellen ze zichzelf de vraag: "What's in it for me?". Als de verandering een concreet voordeel voor hen oplevert, zoals een specifieke verbetering in hun dagelijkse werk, dan is er vaak meer bereidheid om dingen anders te doen.

Jean Pierre introduceert het concept van "Moments That Matter"; een term die werd bedacht door Gartner en gaat over momenten waar werknemers tegen problemen aanlopen die irritaties veroorzaken of tijd verspillen. Als een organisatie daar oplossingen voor kan bieden, kan dat een sterke motivatie tot verandering zijn.

Het belang van een scherpe succesdefinitie

De behoefte aan verandering komt doorgaans vanuit de organisatie, niet vanuit de medewerker. Bedrijven hebben vaak een globaal doel voor ogen: sneller werken, efficiënter worden of kosten besparen. Maar dat is niet voldoende volgens Jean Pierre.

Waar het volgens hem vaak misgaat, is het scherp definiëren van wat succes precies inhoudt. Dat we dat niet doen is niet per se omdat het lastig is. Maar het zit vaak niet in de cultuur van veel organisaties om heel expliciet dat succes te definiëren.

Er zit namelijk ook een schaduwkant aan het scherp definiëren; als je een succes definieert als ‘we willen 10 procent besparen in kosten’ en je bespaart maar 6 procent, dan heb je misschien gefaald. Of het plan zelf levert misschien een lastig gesprek op met een OR.

Echter, het is juist cruciaal om succes duidelijk te definiëren. Dit helpt organisaties niet alleen om betere keuzes te maken, maar ook om medewerkers mee te krijgen in de verandering.

Medewerkers centraal stellen voor de beste oplossing

In onze discussie benadrukken we hoe belangrijk het is om medewerkers écht centraal te stellen in elke verandering. Veel organisaties pushen een verandering zonder te luisteren naar hun medewerkers.

Vooral bij digitale transformaties zien we dat organisaties denken dat nieuwe technologieën zoals AI vanzelf omarmd zullen worden. Er is een leverancier die goed heeft nagedacht over een mooie applicatie. Waarom moet je dan nog tijd stoppen in die medewerkers? Omdat het bereiken van succes een hele lange weg is, vaak met heel veel aannames. En al die aannames hebben potentieel invloed op het bereiken van dat succes.

Jean Pierre geeft een voorbeeld.

Stel je bent bezig met een SAP implementatie, een heel gestructureerd en gedefinieerd pakket met functionaliteit. Op zich niet ingewikkeld, maar zelfs daar moet je toetsen bij medewerkers. Je moet namelijk snappen wat er verandert voor mensen ten opzichte van hoe ze nu werken. Je kijkt naar de functionaliteit van een product en je toetst of medewerkers precies zo werken zoals in dat product nu gedefinieerd is?

Dit is een heel eenvoudig voorbeeld. Maar kijk je naar bijvoorbeeld AI, dan zijn er ineens duizenden mogelijke toepassingen. Als je al die mogelijkheden zonder specifieke use case aanbiedt aan medewerkers, dan is de kans op falen vrijwel 100%.

Mahdis mousavi T4 zz N0t KA unsplash

Het zit niet in het denken van mensen dat ze de hele dag bezig zijn met hoe zou ik dingen beter kunnen doen. Maar we verwachten dat wel. Dat is precies zo’n aanname die heel veel risico in zich heeft.

Jean Pierre legt uit dat je eerst moet kijken wat voor knelpunten en kansen er zijn in het werk van medewerkers, en dat vertalen naar hoe je dat met bijvoorbeeld Copilot, werkafspraken en processen zou kunnen oplossen. Dat moet je vervolgens toetsen bij die medewerker van: ‘joh, jij liep hier tegenaan. Ik heb iets geknutseld en even kijken met jou of dat werkt’.

Hoe meer je medewerkers betrekt, hoe succesvoller de verandering zal zijn.

Doe mee met onze EXit poll!

Ik ben heel benieuwd naar jouw mening! Hoe belangrijk vind jij het om medewerkers centraal te stellen bij organisatieveranderingen? Laat het ons weten in de EXit poll op Linkedin (met hoofdletters EX inderdaad) en deel jouw kritische noot. We kijken uit naar je reacties en leren graag van jouw inzichten.

Bedankt voor het luisteren naar deze aflevering, en hopelijk tot de volgende keer!

1112549471909 7543dde099089941d3c3 512
Contact

Kennismaken, ontdekken hoe je meer kan bereiken met een betere Employee Experience of heb je een vraag? Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op!

Liever direct bellen?

+31 10 519 2660