Digibetisme en de weg naar succesvolle innovatie | met Rogier Egmond

Tim Swaag, 9 december 2024

In de nieuwste aflevering van De 30% Club podcast had Arjan een verfrissend gesprek met Rogier Egmond over iets dat innovatie in veel organisaties vertraagt: digibetisme. De aflevering duurt zo'n 25 minuten. Heb je iets moois om te beluisteren onderweg naar die afspraak. Je vindt de aflevering op Spotify en ook bijvoorbeeld op Apple Podcast. Wil je liever eerst in 5 minuten de take-away van Arjan meppakken? Lees dan vooral door.

De valkuil van Technologie Push

Volgens Rogier wordt digibetisme vaak ten onrechte aangewezen als de reden voor het mislukken van innovatie. Volgens hem is digibetisme in veel gevallen slechts een symptoom van een dieperliggend probleem, de technologie push: technologie die wordt geïntroduceerd zonder eerst te begrijpen of er daadwerkelijk behoefte aan is.

Zo vertelt hij een anekdote over een groot project met een budget van 25 miljoen euro voor een nieuw mobiel netwerk, dat uiteindelijk slechts door vijf mensen gebruikt. Niemand bleek erop te zitten wachten. Dat vergelijkt hij met een ander initiatief van slechts 10.000 euro, waarbij een klein veldje in een callcenterapplicatie werd aangepast. Dit kleine project had een enorm positief effect en werd massaal omarmd door de gebruikers.

Deze voorbeelden tonen aan dat succesvolle innovatie niet draait om de technologie of de omvang van de investering, maar om de relevantie, eenvoud en gebruiksvriendelijkheid van de oplossing.

De mythe van digibetisme

Rogier stelt dat digibetisme vaak een misplaatst label is en beschrijft heel herkenbaar hoe hij regelmatig frustraties of ontwijkgedrag tegenkomt omdat innovaties niet goed worden afgestemd op wat mensen nodig hebben.

In aflevering 2 van De 30% Club bespraken Arjan en Jean-Pierre al dat iemand die zichzelf digibeet noemt, vaak prima iets via Thuisbezorgd kan bestellen of fotoalbums kan organiseren in Google Photos. Het echte probleem zit dus soms helemaal niet in de digital dexterity van mensen, maar veel vaker in de manier waarop technologie wordt geïntroduceerd en hoe medewerkers daarmee worden begeleid.

Geloof, begrip en magie

De drieledige aanpak die Rogier gebruikt voor meer innovatiekracht:

  1. Geloof: Medewerkers moeten het vertrouwen krijgen dat ze de technologie kunnen leren en gebruiken.
  2. Begrip: Van de kennis-is-macht era naar een beter snappen; begrijpen hoe je nieuwe technologieën kunt benaderen is belangrijker dan alle details kennen.
  3. Magie: Creëer verwondering en nieuwsgierigheid door technologie aantrekkelijk en nuttig te maken. Als het echt een probleem oplost, vinden mensen technologie prachtig.

Of in Mixit-termen: zet de mens voorop in je volgende innovatie, procesverandering of transitie. 

Een praktisch recept voor succesvolle innovatie

Groot dromen, maar klein beginnen; dat is het advies van Rogier. En volgens mij biedt dat een cruciaal ingrediënt voor succesvolle innovatie. Zijn voorbeeld van dat callcenterproject, laat zien dat relevantie en eenvoud de sleutel zijn. Luisteren, begeleiden en ondersteunen in plaats van overstelpen met complexe oplossingen.

Een tweede cruciaal ingrediënt, is het belang van leren. In een wereld waarin je maar hoeft te knipperen met je ogen en er is weer een nieuwer technologisch hoogstandje, moeten organisaties volgens Rogier soms juist vertragen, zodat medewerkers de kans krijgen om te versnellen. Een mooie les!

Het probleem is niet de medewerker

Met zijn inzichten nodigt Rogier ons uit om anders te kijken naar digibetisme en innovatie. Het probleem is niet de medewerker, maar vooral de manier waarop we technologie introduceren en de ruimte die we geven om te leren.

Door medewerkers serieus te nemen en hen centraal te stellen, kunnen we technologie op een mensgerichte manier kunt inzetten, de valkuilen van digibetisme vermijden en echte waarde creëren.

Schermafbeelding 2025 02 13 om 09 05 21
Contact

Kennismaken, ontdekken hoe je meer kan bereiken met een betere Employee Experience of heb je een vraag? Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op!

Liever direct bellen?

+31 10 519 2660