In aflevering 7 van De 30% Club Podcast had ik de eer om Andrea Pierik te spreken, Chief Portfolio Officer en Employee Experience Lead bij Randstad. Ik vond het een uiterst boeiend gesprek, waarin ze een fascinerend inzicht geeft in de verander-uitdaging van deze internationale organisatie, met meer dan 43.000 medewerkers.
Andrea bespreekt haar uitdagingen en successen bij de HR-services gigant. Ze deelt interessante ervaringen met change governance, data-gedreven besluitvorming en de invloed van AI op medewerkers, leidinggevenden en de business.
Bekijk de aflevering of lees verder

Wereldwijde Employee Experience
Andrea start het gesprek met uitleggen hoe Randstad Groep in 2020 de aanpak van Employee Experience vernieuwde. Verschillende teams werden samengebracht om vraagstukken meer multidisciplinair aan te pakken.
Het leverde een wendbare organisatie op met sterkere business-verbindingen die sneller waarde kan toevoegen. Employee Experience – oftewel de betekenis van een verandering voor (groepen) medewerkers – werd daarmee een strategische pijler.
Ik word er heel gelukkig van om te horen dat HR, IT, Facilitair en andere afdelingen allemaal hun eigen Andrea hebben; Chief Portfolio Officers die elkaar regelmatig spreken en organisatieveranderingen breed beschouwen en daarbinnen prioriteren.
Data en dialoog
Een kernonderdeel van de aanpak is het gebruik van data. Andrea benadrukt hoe essentieel het is om beslissingen te onderbouwen met feiten en inzichten uit de praktijk. “We betrekken altijd de eindgebruiker bij onze processen,” zei ze. Niet alleen met kwantitatieve, maar ook kwalitatieve input via tools zoals InnerVoice.
Toch gaf Andrea ook aan dat data niet alles oplost. “Het is een hulpmiddel om de dialoog te verrijken. In een organisatie van deze schaal verschillen prioriteiten en tempo per directieteam. Daarom begint alles met een goed gesprek.” Dit benadrukt voor mij dat binnen Randstad het succes in transformatie niet alleen afhangt van cijfers, maar vooral van menselijke interactie en samenwerking. Mooi om te zien!
De toekomst met Randstad GPT
Misschien wel het meest spannende onderdeel van ons gesprek was de rol van AI. Randstad heeft recent “Randstad GPT” geïntroduceerd, vertelde Andrea. Dat is een AI-oplossing om vertrouwelijke HR-informatie te verwerken.
Andrea is optimistisch over de mogelijkheden van AI, maar erkent ook de complexiteit. “Wat betekent AI voor de rollen die wij hebben in de organisatie? Voor onze leidinggevenden? En hoe verandert het onze business?” Dit zijn vragen waar Randstad Groep actief antwoorden op zoekt.
Hoewel de implementatie van AI nog in de kinderschoenen staat, is duidelijk dat de technologie een grote impact kan hebben op hoe we werken en waarde toevoegen. Andrea’s vooruitblik op AI benadrukt het belang van experimenteren en leren. Een les die ik ook meepakte van Sander de Bruijn in aflevering 4: kleine stappen zetten, resultaten meten en weer verder bouwen.
Reflectie en Verbetering
Wat me het meest inspireerde in mijn gesprek met Andrea, was haar nuchtere kijk op verbetering. “Zolang je blijft reflecteren en verbeteren, doe je het de volgende keer sowieso beter,” zei ze. Dit is een krachtig uitgangspunt voor elke organisatie die wil groeien.
Benieuwd naar de volledige inzichten van Andrea Pierik? Luister naar de aflevering Data, AI & Transformatie bij Randstad Groep op jouw favoriete podcastplatform. Laat je inspireren door de lessen uit de praktijk en ontdek hoe jouw organisatie kan groeien door verandering