Digitaal boarden en toch iedereen meekrijgen
De Volksbank, moederbedrijf van SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen, zat in de opstartfase om te migreren naar Microsoft Teams toen de pandemie losbarstte. Daardoor raakte de migratie in een stroomversnelling.
Tegelijkertijd moest alles digitaal. Een extra handicap. Intern erkenden de betrokkenen al snel dat ze niet de juiste kennis en ervaring in huis hadden van verandertrajecten. Daarom zochten ze een partner met ervaring die ook verstand had van werkplekdiensten. Ze kwamen uit bij Mixit.
Met alle betrokkenen werd eerst besproken welke waarde Teams zou moeten toevoegen. Dit proces begeleidde Mixit. Daaruit werd de Succescampagne ontwikkeld met communicatie- en kennismiddelen, zoals trainingen. Ook werd een champions team opgezet. Diverse mensen uit de organisatie die fungeren als ambassadeurs. Zij helpen collega’s met vragen en promoten actief het gebruik van Teams.
Succescampagne en een champions team
Diverse mensen uit de organisatie die fungeren als ambassadeurs. Zij helpen collega’s met vragen en promoten actief het gebruik van Teams. Diverse mensen uit de organisatie die fungeren als ambassadeurs. Zij helpen collega’s met vragen en promoten actief het gebruik van Teams.
Om medewerkers rustig te laten wennen, werd het adoptietraject opgedeeld in 2 delen. Eerst startte het bedrijf met Teams light. Deze verving Skype voor chatten, bellen en vergaderen. Daarna werd al snel Teams full geïntroduceerd met alle bijbehorende functionaliteiten. In een jaar was iedereen aan boord.
Geslaagde adoptie blijkt uit gebruikersstatistieken
Maar dan ook echt aan boord! De waardering voor de begeleiding in het verandertraject blijkt niet alleen uit de antwoorden op enquêtes, maar ook uit de gebruiksstatistieken. Dit is het ultieme bewijs. Die cijfers tonen aan dat er goed gebruik gemaakt wordt van alle technische middelen.
Doorpakken met een eigen adoptieteam
Het traject was zo succesvol dat De Volksbank nu het adoptieteam gaat uitbreiden en vast onderdeel maakt van de organisatie. Zoals Cluster Lead Rob Janssen zegt: “We hebben in dit hele traject geleerd dat adoptie toegevoegde waarde heeft boven de technische implementatie.”